Zoeken

Zelfzorg is meer dan een bad nemen

Oh wat heb ik getwijfeld om te schrijven over zelfzorg.

Vroeger leek het niet te bestaan (de term in ieder geval toch niet), dan werd het een buzzword en intussen is het bijna een nietszeggen begrip geworden waarbij mensen vooral met hun ogen rollen tot ze hoofdpijn hebben.

En ik beslis daar een blogpost aan te wijden.


Awel, ja! Want dit is MIJN blog en ik schrijf erop wat IK wil ;-)


Zelfzorg dus. En dat dat meer is dan een bad nemen.

Pas op, een bad nemen KAN ook een onderdeel zijn van goede zelfzorg. Net zoals een lekker glas wijn, een goed stuk chocolade en nieuwe kleren shoppen. Jezelf verwennen is een teken van zelfliefde, het "ik ben het waard" gevoel en uiteraard is ook dat zelfzorg!


Maar zelfzorg is natuurlijk veel meer dan dat.

Het is zorgen voor jezelf op alle mogelijke manieren: mentaal, sociaal, emotioneel, lichamelijk, zelfs cultureel of op vlak van persoonlijke groei.

Het is jezelf de vraag stellen: wat heb IK nodig om mij goed en gezond te voelen? Is aan die behoeften voldaan op de juiste manier? Hoe kan ik die behoeften beter tegemoet komen?


Daarbij ziet jouw zelfzorg vandaag er zeker niet hetzelfde uit als die van 10 jaar geleden of die van 10 jaar verder in de toekomst. Jij verandert en groeit als persoon, jouw omgeving verandert en groeit, dus idealiter pas je ook je zelfzorg aan.


Over zelfzorg kan je boeken schrijven (er zijn er ongetwijfeld al veel, net zoals cursussen), maar ik ga het hier bij 5 principes houden die jou kunnen helpen om aan zelfzorg te doen en waar ik zelf ook actief aan werk (met wisselend succes ;-)).


1. Grenzen stellen en 'neen' zeggen.

Stating the obvious, ik weet het. Maar het is zo belangrijk en zo moeilijk tegelijk. Of het nu gaat over iets doen waar je ongelukkig van wordt of over mails en telefoontjes beantwoorden buiten de werkuren. Jouw grenzen bewaken en kenbaar maken, is helemaal oké, zolang je beleefd blijft. En je zegt neen tegen een vraag, niet tegen de persoon als mens. Vind je het moeilijk om neen te zeggen? Antwoord niet direct en neem even de tijd om erover na te denken. Dat helpt altijd!


2. Selectief zijn in je contacten.

Zowel online als offline: ga jij met de juiste mensen om? De juiste mensen voor jou, bedoel ik. Hoe voel je je tijdens of na een gesprek met de personen uit jouw omgeving? Sta daar even bij stil en trek je conclusies. Dit geldt zeker ook voor online contacten, zoals Instagram accounts die je volgt bijvoorbeeld. Ga je onnodig en ongezond vergelijken, of doen die accounts je soms slecht voelen over jezelf? Ontvolgen of muten maar!

Kies voor mensen en contacten waar je energie van krijgt, die jou een goed gevoel geven, die je echt mist wanneer ze er niet zijn. Die mensen zijn jouw "tribe".


3. Je bereikbaarheid beperken of afbakenen.

Dit zit wat in het vaarwater van grenzen stellen, maar is specifiek gericht op onze bereikbaarheid, vooral dan online. Een 'ziekte' van de 21ste eeuw. Neem je tijd om de instellingen op je smartphone goed te zetten. Beperk notificaties tot de hoogstnoodzakelijke. Neem triggers weg die ervoor zorgen dat je telkens het gevoel hebt direct te moeten kijken of antwoorden. Geef in je e-mailhandtekening aan op welke momenten van de dag of week jij je mails afhandelt, zo stel je duidelijke verwachtingen naar je contactpersonen. Zorg voor voldoende off-screen time (je smartphone simpelweg buiten bereik leggen, op zolder of zo, helpt echt ;-)).


4. Luister naar je lichaam zonder schuldgevoel.

Ken jij iemand die NOOIT een off-dag heeft? Juist ja. Dagen met minder energie of kwaaltjes horen er gewoon bij. Negeer de signalen van je lichaam niet. Wees mild voor jezelf. Je bent niet lui omdat je een zondag met snacks in de zetel voor Netflix doorbrengt. Misschien is dat wel nét wat je nodig hebt en is dat dus een zeer zinvolle tijdsbesteding. Af en toe eens goed niksen is trouwens goed voor je creativiteit.


5. Negativiteit uit je leven bannen.

Moet je de eeuwige positivo zijn die alles door een roze bril ziet en nooit eens in zak en as zit? Neen, natuurlijk niet. Maar je doet jezelf wel een enorm plezier door onnodige negativiteit of toxiciteit uit je leven te proberen weren. Denk maar aan de comments op hln.be (waarom in

gódsnaam ga je die lezen?)of de niet afhoudende flow van negatieve nieuwsberichten via social media of andere internetkanalen. Stel daar paal en perk aan.

Maar ook intern: wees je ervan bewust wanneer je negatieve gedachten hebt en leer die te beperken. Sta vaker en langer stil bij positieve zaken, laat die even op je inwerken, start met een dankbaarheidsschriftje.

Je doet jezelf echt een plezier!



Weet je wat ook een belangrijk aspect is van zelfzorg?

Mildheid.

Je niet schuldig of slecht voelen als je wél 's avonds je werkmails leest, als je wél op hln.be zit te scrollen of als je ja zegt op iets dat je eigenlijk niet echt wil. Dat is geen ramp. Sta stil bij hoe die zaken jou doen voelen en stel jezelf de vraag of je het de volgende keer anders kan of wil.

Het is een groeiproces en jezelf dat proces gunnen, is óók zelfzorg. Net zoals een bad nemen.