Zoeken

Hoe meditatie je helpt om je niet meer te laten controleren door je gedachten

"Ik kan dat niet hoor, ik krijg mijn gedachten niet stil!"

- Dat is ook niet de bedoeling. Je kan het wel.


"Ik word zot van dat stil zitten en niets doen, ik krijg daar stress van in plaats van rust!"

- Hoe komt het dat jou dat stress geeft?


"Dat voelt als tijdverspilling, zo niets doen, ik kan toch beter zinvollere dingen doen."

- Als je denkt dat meditatie niet zinvol is, lees dan zeker verder!

Vraagje.

Als je je lichaam wil trainen, als je sterker wil worden of een betere conditie wil hebben.

Wat doe je dan?

Sporten, toch?

Wat als ik je nu zeg dat mediteren is als sport voor je geest?

Je geest trainen, zodat die sterker en gezonder wordt. Meer aankan. Beter leert omgaan met wat het ook is dat op je pad komt. Vind je het dan nog altijd nutteloos?


Mediteren kan je leren.

Daar ben ik stellig van overtuigd. Iedereen kan het, je hebt er niets voor nodig. Enkel wat tijd en een plek waar je even ongestoord en comfortabel kan zitten.


Wat doet meditatie dan precies?

Meditatie helpt jou de relatie met jouw gedachten verbeteren. Je kan je gedachten niet tegenhouden, maar je moet daarom niet alles geloven wat jouw geest jou wil wijsmaken. Je kan je gedachten leren observeren als een soort derde, neutrale partij, en ze vervolgens laten wegzweven uit je geest. Als wolken die aan de hemel passeren. Naarmate je dit meer oefent en meditatie integreert in je leven, zal je merken dat de negatieve, vervelende gedachten, minder vaak en minder hard binnenkomen.


Jouw gedachten zijn er nog maar ze controleren jou niet meer, en dat is wat meditatie beoogt.


Meditatie is dus iets wat je DOET, het is een middel dat je kan inzetten om tot rust te komen.

Je hoeft daarvoor heus niet op een yogamat in lotushouding te gaan zitten.


Heb je 2 minuten over voor je volgende (zoom)meeting start?

Ga zitten op je bureaustoel, sluit je ogen en focus op je ademhaling.

Adem rustig in en uit, op natuurlijke wijze, zonder iets te forceren.

Waar neem je je ademhaling het meest waar?

Aan je neusvleugels, waar de koude lucht binnenkomt en de warme lucht terug naar buiten stroomt?

In je borstkas of buik, die op en neer gaat op het ritme van je ademhaling?

Of valt het geluid van het in- en uitademen jou het meest op?

Laat je ademhaling vertragen.

Probeer nu enkele keren langer uit te ademen dan in.

Je hartslag zal dalen, je activeert nu je parasympathicus: dat deel van je autonome zenuwstelsel dat je lichaam in een staat van rust en herstel brengt. Je natuurlijke rempedaal, als het ware.

Adem nog een paar maal rustig in en uit op je natuurlijke ritme en open je ogen.

Je start je meeting rustig, ontspannen en opgeladen.


Maar Céline, dat is toch niet écht mediteren he?

Allez, haha, zo gemakkelijk kan dat toch niet zijn?


Euhm, jawel. Dit is, om precies te zijn, een gerichte-aandacht meditatie in zijn simpelste vorm. Je kan dit type meditatie ook mindfulness noemen, of bewustzijnstraining.

In datzelfde rijtje: wijn proeven en je echt focussen op hoe de wijn ruikt, proeft, aanvoelt,... Aan de branding van de zee staan en je voeten in het natte zand begraven. Voelen hoe het zand en het water tussen jouw tenen beweegt en aanvoelt. Luisteren naar je favoriete muziek en er volledig in opgaan.


Deze zaken worden natuurlijk niet bestempeld als mediteren (je moet ergens de grens trekken), maar zijn wel voorbeelden van helemaal in het hier en het nu zijn - mindfulness dus, wat een onderdeel van meditatie kan zijn.


Begin klein, zoals in het voorbeeldje hierboven. Leer waarnemen en voelen wat meditatie met je doet. Zoek welk type meditatie werkt voor jou en bouw daarop verder. Vind een manier om het te integreren in je leven. Je zal zien: deze sport voor je geest is net zo gezond als die voor je lichaam.


Willen we wel 1 ding afspreken?

Ga je niet tegen je vrienden zitten beweren dat je gemediteerd hebt terwijl je eigenlijk gewoon een glas wijn dronk?


Thanks!

Wil je proeven van wat meditatie voor jou kan betekenen?

Dan ben je aan het goede adres!

Via mijn e-mail cursus ZEVEN DAGEN ZWEVEN krijg je gedurende 1 week elke dag een geleide meditatie doorgestuurd, inclusief wat uitleg en een reflectieboekje. Het enige wat jij dan nog moet doen is de tijd nemen om de meditatie te beluisteren. Hoe kant-en-klaar kan het zijn?!