Zoeken

7 soorten rust die je nodig hebt

Wij mensen denken snel dat rusten gelijk staat aan slapen. Maar neen hoor, naast slaap hebben wij als mens verschillende types rust nodig.


Als je al je rust louter overlaat aan je slaap, zou het wel eens moeilijk kunnen worden om te ontspannen in bed, je hoofd nog vol gedachten en zorgen. Je hebt doorheen de dag constant doorgedaan, zonder ruimte om je gedachten even te 'managen' en te kalmeren. Bij het slapengaan kan je je dan angstig gaan voelen en beginnen piekeren.

Dat komt omdat je jezelf beschouwt als een 'ding', een machine die steeds doorwerkt en die je 's avonds bij het slapengaan gewoon afzet, zoals je laptop.


Think again.

Jij bent geen ding, geen machine. Jij bent een mens.

En natuurlijk heb je slaap nodig.

Maar jij hebt ook andere soorten rust nodig doorheen de dag om je goed te voelen en te kunnen doen wat je wil doen, om je doelen te bereiken.

Je kan die rust indelen in 7 types.


1. Mentale rust

Een realistische planning.

Een notitiesysteem waar je opkomende gedachten of taken in kan noteren.

Tijd waarin je denken 'af' mag staan: sporten, wandelen aan zee of in het bos, naar je lievelingsmuziek luisteren, tuinieren.

Een gerichte-aandacht meditatie.


2. Fysieke rust

Rustig zwemmen, je laten drijven.

Een heet bad.

Een massage.

Een zachte, comfortabele plek in je huis en een kopje thee.

Een diepe relaxatie meditatie.


3. Creatieve rust

In plaats van zelf te creëren, lees een boek en laat de auteur die verantwoordelijkheid nemen. Geniet van de beelden die het lezen in je hoofd oproept en laat ze de vrije loop.


4. Spirituele rust

Een geleide meditatie, die jouw 'heartfulness' of jouw intuïtie aanspreekt, met een helende intentie. Een manier om te verbinden met jouw geest en jouw ziel, die jou helpt te realiseren dat je geen ding bent.

Kijken naar de sterren en de maan en beseffen dat je deel uitmaakt van een groter geheel.

Praten met dierbare overledenen.

5. Emotionele rust

Gevoelens inhouden vergt erg veel van jouw welzijn. Het is niet altijd het juiste moment om bepaalde gevoelens dan en daar te uiten. Maak daarom af en toe tijd om neer te schrijven hoe je je de voorbije week hebt gevoeld. Erken de gevoelens, laat ze zijn en geef er uiting aan. Misschien komen er wel gevoelens boven waarvan je niet wist dat je ze vasthield. Dat is helemaal oké. Huil eens goed als je voelt dat je tranen hoog zitten, en laat jezelf even tot rust komen daarna.

Teken een ballon, schijf daarin 'mijn gevoelens'. Sluit je ogen en laat de ballon los.

Gevoelens maken deel uit van wie jij bent als mens.


6. Zintuiglijke rust

Sluit alle apparaten, zet tv en radio uit, schakel meldingen uit en ga buiten naar de vogels luisteren. Dat zorgt voor instant rust, zeker wanneer je je angstig voelt. Onze zintuigen worden dagelijks aan enorm veel prikkels blootgesteld en kunnen zich echt aangevallen voelen. Gun ze de rust waar ze soms naar hunkeren.


7. Sociale rust

Als je heel veel onder de mensen bent geweest, is het tijd om even wat alleen te zijn. Als je al lang alleen bent, is het tijd voor een wandeldate of voor je knuffelcontact (en volgend jaar een citytrip met vriendinnen, een avondje uit dansen, een dinner date en een tuinfeest. Toch?). Voel wat jij nodig hebt en onderneem de juiste actie.


Neem jij genoeg rust, in al haar vormen?

De kans is groot dat je antwoord 'Neen' is. Dat is oké, je bent zeker niet alleen.

Het goede nieuws is: je kan dit leren. Deze types rust integreren in je leven en voelen welk type rust jij op welk moment nodig hebt. Kleine gewoontes en rituelen in je dagelijks leven inbouwen zodat je die rust ook werkelijk even neemt en jezelf niet voorbijloopt.

Je zal merken: meer rust doorheen de dagen en weken, zorgt ook voor een betere slaap. Welk type rust wil jij meer inbouwen?


PS: klinkt dit allemaal logisch maar denk je "Help, Céline, ik krijg dit niet zelf voor elkaar! Ik kan wel een duwtje in de rug gebruiken!". Geen paniek, ik kan je inderdaad helpen!


Binnenkort gaat LAAD ME MET RUST van start.

Een traject stress & burn-out coaching voor iedereen die:

  • hulp kan gebruiken bij stressreductie of stressmanagement

  • minder wil piekeren

  • beter wil (in- of door-)slapen

  • wil vermijden dat die dreigende burn-out zich effectief doorzet of die herval wil voorkomen. Of het nu door het werk, het leven ernaast, of een combinatie van beiden is.

Het traject zal bestaan uit een 5-tal sessies van 1,5 uur waarbij we inzetten op een combinatie van gesprekken, psycho-educatie, methodieken (meten = weten en je leert jezelf echt véél beter kennen) en praktische oefeningen. Het is een 1-op-1 begeleiding die zowel online als offline kan doorgaan (of een combinatie van beiden). In een tweede fase volgt mogelijks ook een groepstraject en voorzie ik de mogelijkheid om te werken op maat, buiten het traject om.


Nieuwsgierigheid geprikkeld? Wil je op de hoogte blijven?

Simpel: schrijf je in om tweewekelijks mijn tips & tricks in je mailbox te ontvangen of download mijn gratis meditatie en e-book. Op die manier kom je in mijn contactenlijst en verneem je het meteen wanneer dit traject concreter wordt!